Mój prąd 5.0

„Mój Prąd” to jeden z najbardziej znanych rządowych programów ukierunkowanych na udzielanie wsparcia finansowego osobom pragnącym zainwestować w systemy OZE. W 2023 roku uruchomiono piątą, ostatnią już edycję wspomnianego programu. Pomiędzy aktualną wersją a poprzednimi odsłonami projektu pojawiły się jednak pewne różnice, które wymagają bardziej szczegółowego wyjaśnienia. Dowiedz się więcej na temat omawianej formy pomocy rządowej oraz zasad przyznawania dotacji w jej ramach.

Więcej informacji

Program „Mój Prąd” – najważniejsze informacje

Wspomniany projekt jest ukierunkowany na zwielokrotnienie liczby gospodarstw domowych stosujących tego typu rozwiązania. Zgodnie z obowiązującymi w obecnej turze zasadami prawo do otrzymania oferowanej pomocy finansowej przysługuje przede wszystkim odbiorcom rozliczającym się z wytworzonej energii poprzez net-billing. Dotyczy to także osób, które w najbliższym czasie planują przejść na ten system rozliczeń. O dotację mogą starać się także inwestorzy, którzy już uzyskali środki finansowe we wcześniejszych edycjach programu. Odnosi się to głównie do osób, które:

  • zamontowały instalację OZE nie wcześniej niż 1 lutego 2020 roku,
  • zainwestowały określone środki finansowe w objęte programem urządzenia sprzyjające podniesieniu poziomu autokonsumpcji energii z OZE,
  • rozliczają się na zasadach net-billingu.

Rozszerzenie zakresu programu sprawiło, że aktualnie więcej osób może liczyć na otrzymanie rządowego wsparcia, niż miało to miejsce w przypadku poprzednich edycji projektu.

„Mój Prąd” to program dla osób zainteresowanych korzystaniem ze źródeł odnawianych.

Program przewiduje dotacje na różne urządzenia odnawialne, takie jak panele fotowoltaiczne, pompy ciepła i inne, przy czym kwoty zależą od rodzaju urządzenia

Inwestycje objęte programem „Mój Prąd”

Z dotacji otrzymanych w ramach programu „Mój Prąd” można pokryć koszty montażu:

  • instalacji fotowoltaicznych – do 6 000 zł,
  • dodatkowych urządzeń – do 7 000 zł,
  • powietrznych pomp ciepła – do 4400 zł,
  • gruntowych pomp ciepła – do 28 500 zł,
  • pomp ciepła typu powietrze/woda – do 12 600 zł lub do 19 400 zł w przypadku modeli o podwyższonej klasie energetycznej.

Oprócz tego środki finansowe z programu są także przeznaczane na instalację:

  • magazynów energii elektrycznej – do 16 000 zł,
  • magazynów ciepła – do 5 000 zł,
  • kolektorów słonecznych wchodzących w skład instalacji c.w.u – do 3 500 zł,
  • systemów zarządzania energią – do 3 000 zł.

Co istotne, dotacje są przyznawane tylko na nowe urządzenia, których data produkcji nie przekracza czasu dwóch lat wstecz od momentu ich zamontowania.

Od czego zależy możliwość udziału
w programie „Mój Prąd”?

Na uzyskanie dofinansowania w ramach omawianego programu mogą liczyć inwestorzy, którzy zainstalowali odpowiedni system OZE po dniu 1 lutego 2020 roku. Do składania wniosków o finansowe wsparcie uprawnieni są wyłącznie właściciele instalacji, które zostały już w pełni zamontowane, a fakt ich wykonania zgłoszono do właściwych instytucji. Istotne jest też, aby urządzenia, na które otrzymano dotację, były użytkowane przez co najmniej 5 lat od daty pobrania środków pieniężnych na ich zakup. W tym czasie nie można ich w żaden sposób zmodyfikować, zdemontować, a także odsprzedać innej osobie bądź firmie. Niedopuszczalne jest także przeniesienie instalacji do innej niż dotychczasowa lokalizacji. Należy także pamiętać o umieszczeniu w widocznym miejscu tabliczki z informacją o uzyskanym dofinansowaniu i jego całościowej kwocie. Wskazane jest, aby miała ona format A3 bądź A4.

Na jedno gospodarstwo domowe przyznaje się dofinansowanie w maksymalnej kwocie 58 000 zł. Suma ta zostaje natomiast obniżona do 54 000 zł w przypadku osób, które były już wcześniej beneficjentami programu „Mój Prąd”.

Osoby korzystające ze środków udzielonych w ramach omawianego projektu muszą liczyć się z możliwością przeprowadzenia kontroli. Czynności nadzorcze dotyczą w tym przypadku głównie faktycznego spełniania przez beneficjentów programu wszystkich omówionych powyżej warunków. Za realizację całego procesu odpowiadają oddelegowani do tej sprawy pracownicy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Skontaktuj się z nami

Napisz do nas, a nasz specjalista się z Tobą skontaktuje.

Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i w ciągu kilku minut określi jak wygląda Twoja sytuacja. Na tej podstawie dobierzemy najlepsze rozwiązanie pasujące do Twoich wymagań.

Porozmawiajmy

Jaki jest pierwszy krok?

Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i w ciągu kilku minut określi jak wygląda Twoja sytuacja. Na tej podstawie dobierzemy najlepsze rozwiązanie pasujące do Twoich wymagań.