Program „Mój Prąd” – najważniejsze informacje
Wspomniany projekt jest ukierunkowany na zwielokrotnienie liczby gospodarstw domowych stosujących tego typu rozwiązania. Zgodnie z obowiązującymi w obecnej turze zasadami prawo do otrzymania oferowanej pomocy finansowej przysługuje przede wszystkim odbiorcom rozliczającym się z wytworzonej energii poprzez net-billing. Dotyczy to także osób, które w najbliższym czasie planują przejść na ten system rozliczeń. O dotację mogą starać się także inwestorzy, którzy już uzyskali środki finansowe we wcześniejszych edycjach programu. Odnosi się to głównie do osób, które:
- zamontowały instalację OZE nie wcześniej niż 1 lutego 2020 roku,
- zainwestowały określone środki finansowe w objęte programem urządzenia sprzyjające podniesieniu poziomu autokonsumpcji energii z OZE,
- rozliczają się na zasadach net-billingu.
Rozszerzenie zakresu programu sprawiło, że aktualnie więcej osób może liczyć na otrzymanie rządowego wsparcia, niż miało to miejsce w przypadku poprzednich edycji projektu.
„Mój Prąd” to program dla osób zainteresowanych korzystaniem ze źródeł odnawianych.
Program przewiduje dotacje na różne urządzenia odnawialne, takie jak panele fotowoltaiczne, pompy ciepła i inne, przy czym kwoty zależą od rodzaju urządzenia
Inwestycje objęte programem „Mój Prąd”
Z dotacji otrzymanych w ramach programu „Mój Prąd” można pokryć koszty montażu:
- instalacji fotowoltaicznych – do 6 000 zł,
- dodatkowych urządzeń – do 7 000 zł,
- powietrznych pomp ciepła – do 4400 zł,
- gruntowych pomp ciepła – do 28 500 zł,
- pomp ciepła typu powietrze/woda – do 12 600 zł lub do 19 400 zł w przypadku modeli o podwyższonej klasie energetycznej.
Oprócz tego środki finansowe z programu są także przeznaczane na instalację:
- magazynów energii elektrycznej – do 16 000 zł,
- magazynów ciepła – do 5 000 zł,
- kolektorów słonecznych wchodzących w skład instalacji c.w.u – do 3 500 zł,
- systemów zarządzania energią – do 3 000 zł.
Co istotne, dotacje są przyznawane tylko na nowe urządzenia, których data produkcji nie przekracza czasu dwóch lat wstecz od momentu ich zamontowania.
Od czego zależy możliwość udziału
w programie „Mój Prąd”?
Na uzyskanie dofinansowania w ramach omawianego programu mogą liczyć inwestorzy, którzy zainstalowali odpowiedni system OZE po dniu 1 lutego 2020 roku. Do składania wniosków o finansowe wsparcie uprawnieni są wyłącznie właściciele instalacji, które zostały już w pełni zamontowane, a fakt ich wykonania zgłoszono do właściwych instytucji. Istotne jest też, aby urządzenia, na które otrzymano dotację, były użytkowane przez co najmniej 5 lat od daty pobrania środków pieniężnych na ich zakup. W tym czasie nie można ich w żaden sposób zmodyfikować, zdemontować, a także odsprzedać innej osobie bądź firmie. Niedopuszczalne jest także przeniesienie instalacji do innej niż dotychczasowa lokalizacji. Należy także pamiętać o umieszczeniu w widocznym miejscu tabliczki z informacją o uzyskanym dofinansowaniu i jego całościowej kwocie. Wskazane jest, aby miała ona format A3 bądź A4.
Na jedno gospodarstwo domowe przyznaje się dofinansowanie w maksymalnej kwocie 58 000 zł. Suma ta zostaje natomiast obniżona do 54 000 zł w przypadku osób, które były już wcześniej beneficjentami programu „Mój Prąd”.
Osoby korzystające ze środków udzielonych w ramach omawianego projektu muszą liczyć się z możliwością przeprowadzenia kontroli. Czynności nadzorcze dotyczą w tym przypadku głównie faktycznego spełniania przez beneficjentów programu wszystkich omówionych powyżej warunków. Za realizację całego procesu odpowiadają oddelegowani do tej sprawy pracownicy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.